Weet jij hoe het zit met de BTW wijziging in de reissector vanaf 2022?

Of je het nu weet of niet; lees dit bericht grondig door, want je krijgt hier antwoorden op belangrijke vragen als:

  • Wat mag er vanaf 2022 niet meer?
  • Hoe zit de nieuwe werkwijze in elkaar?
  • Wat kan ik vandaag al ondernemen?

 

Hoezo er wijzigt toch niets?

Jawel, toch wel. De nieuwe regelgeving laat niet meer toe om de huidige werkwijze te hanteren betreffende facturatie en BTW-berekening.

De Belgische BTW-administratie publiceerde, net voor de aanvang van de woeligste periode ooit in de reissector, een circulaire die de volledige wetgeving in de sector grondig hertekent op basis van een Europees verdrag van 1999. Deze circulaire introduceert nieuwe woordenschat: ‘BTW-reisbureau’ voor de organisator van een reis [touroperator] en ‘tussenpersoon’ voor een partij die een reis doorverkoopt [reisagent] aan een afnemer.

Het proces dat volledig hertekend werd is de situatie wanneer een tussenpersoon [reisagent] een reis doorverkoopt aan een afnemer (particulier of bedrijf). [Vandaag noemen we dit Reisbemiddeling]

 

Wacht, de huidige regeling, hoe is die nu weer?

Vandaag worden volgende facturen verstuurd in het verkoops-proces BTW reisbureau – tussenpersoon – afnemer

1.       Voorschotfactuur van BTW reisbureau aan tussenpersoon zonder BTW

2.       Saldo factuur van BTW reisbureau aan tussenpersoon met BTW, BTW werd berekend op bruto bedrag (met commissie), maar bedrag commissie wordt afgehouden van de factuur

3.       Totaal factuur van tussenpersoon aan afnemer zonder BTW

 

OK, en wat mag dan niet meer?

Een saldo factuur opmaken met een nettobedrag (zonder commissie) en btw, berekend op een bedrag inclusief commissie.

De nieuwe regelgeving vraagt een commissie factuur in de andere richting = van tussenpersoon aan btw-reisbureau.

en wat wordt dan de nieuwe werkwijze?

Er zijn drie alternatieve mogelijkheden:

1.       Rechtstreekse doorverkoop

2.       Doorverkoop via identificatie code

3.       Netto verkoop

Rechtstreekse doorverkoop = wanneer BTW reisbureau de factuur rechtstreeks aan de afnemer bezorgt. De betaling loopt tussen afnemer en BTW reisbureau. De tussenpersoon bezorgt BTW reisbureau een verkoopfactuur voor zijn commissie.

 

 

Doorverkoop via identificatie code = wanneer BTW reisbureau de factuur aan de tussenpersoon bezorgt zodat die deze kan doorsturen aan de afnemer. De betaling gebeurt via de tussenpersoon. De tussenpersoon bezorgt ook hier een commissiefactuur aan BTW reisbureau.

 

 

Netto verkoop = wanneer BTW reisbureau een netto factuur bezorgt aan de tussenpersoon en BTW berekend op netto (geen commissie dus). De tussenpersoon wordt nadien zelf BTW reisbureau en dient zelf BTW te rekenen op de verkoop aan de afnemer.

 

 

Wacht, moet ik als tussenpersoon dan verkoopfacturen bezorgen aan mijn leveranciers?

Ja en neen.

Ja; vermits je leveranciers nu ook je klanten zullen worden. Alle commissies zullen via een verkoopfactuur in je boekhouding moeten genoteerd worden.

Neen; gezien de administratie een modus operandi voorstelt van Self-Billing. In dit scenario kan het btw-reisbureau de factuur voor jou opmaken en deze bezorgen. Je dient ze wel als VERKOOP in te schrijven in je boekhouding.

Self billing? klinkt ingewikkeld?

Niet ingewikkeld, wel noodzakelijk in de automatisatie en vereenvoudiging van de nieuwe werking.

En we hebben goed nieuws! Want Servico voorziet voor onze klanten btw-reisbureau’s om deze Self-billing optie aan te bieden aan hun klanten-reiskantoren.

Zo kan de tussenpersoon (reiskantoor) de factuur eenvoudig importeren in het verkoopjournaal en de commissie correct boeken.

Eenvoudig gesteld: geen Self-billing zorgt voor een set extra administratieve stappen.

Ik heb nu meer vragen dan bij het begin, wat kan ik vandaag doen?

Keep Calm and start the conversation.

Ga met je leveranciers/klanten in dialoog. Bespreek hoe jullie volgend jaar zullen samenwerken.

Welke type van samenwerking (rechtstreeks, doorverkoop via unieke code of netto verkoop?)

Bespreek de ‘Self-billing’ optie.

Komt dat wel goed?

Alles komt goed.

Servico startte al met de aanpassingen in 2020. Zo zal je de verschillende processen terugvinden in jullie vertrouwde systemen (SwingTravel, SwingTour).

Op de Servico planning voor komende maanden:

  • een mini-site met meer info over welke stappen jullie dienen te volgen in het systeem bij elk scenario, gedocumenteerd met screenshots
  • Een checklist die jullie kunnen gebruiken om te controleren of jullie klaar zijn voor BTW 2022
  • Webinar sessies per doelgroep om een voorbeeld proces te demonstreren.

 

Meer info in de eigenlijke circulaire publicatie van het ministerie.

Zin in een demo of zit je met een specifieke vraag? Neem contact met ons op en we luisteren graag naar je wensen